Om projektet
P I C K - Projektet för Idéburen välfärds och Civilsamhällets Kompetensutveckling har skapats på initiativ av Fremia och Famna i samverkan med Unionen. Projektet genomförs av Företagsakademin och finansieras via Europeiska socialfonden (ESF).
Projektet vänder sig till organisationer i Stockholms län som tillhör den idéburna sektorn och civilsamhället. Deltagande organisationer ges möjlighet att kompetensutveckla sina medarbetare utan att bekosta det själva.
Organisationerna betalar endast en administrationsavgift för deltagande samt
står för kost och logi i samband med verksamhetsförlagda utbildningar. Deltagande organisationer får fem verksamhetsförlagda utbildningar samt en utbildning per anställd finansierad av Europeiska socialfonden. Platserna är begränsade
och bokning av kurs sker enligt "först till kvarn" principen.
Inom projektet finns möjlighet att delta både genom verksamhetsinterna
och öppna utbildningar.
Verksamhetsintern utbildning: är ni minst 16 medarbetare inom organisationen
som vill gå en och samma utbildning genomförs den som en verksamhetsintern
utbildning på plats hos er. Varje organisation har minst 5
verksamhetsinterna kurser till förfogande.
Öppna utbildningar: här deltar du tillsammans med andra organisationer
på plats hos utbildningsleverantören.
Så här går det till!

När vi mottagit er intresseanmälan får ni ett välkomstmail med viktig information tillsammans med ett samarbetsavtal som fylls i och skickas in till oss. Ni ska även ladda upp en lista på medlemssidan med de medarbetare som avses delta i kompetensutveckling.
Med hjälp av ESF-rådet kommer även en bedömning av er organisation att göras för att säkerställa att verksamheten inte faller inom ramen för statsstödsregler.

1-2 representanter från er organisation deltar på denna obligatoriska workshop där syftet är att få kunskap för att skapa en strategisk kompetensplan.

Efter avslutad workshop skickas en enkät ut till de medarbetare som avses delta i kompetensutvecklingsinsatsen dvs de medarbetare som ni laddat upp på medlemssidan.

Svaren från enkäten sammanställs till en rapport där ni kan se vilket eller vilka områden som är viktiga för er att lägga fokus på

När ni genomfört workshop, slutfört enkäten, skickat in samarbetsavtalet och betalat administrationsavgiften är det dags att boka era 5 verksamhetsinterna utbildningar samt boka er på utbildning via er medlemssida!
För att boka er verksamhetsanpassade kurs:
Kontakta oss så berättar vi mer