Opinionsbildning & påverkan - Online

Opinionsbildning och påverkan är centralt för den idéburna sektorn. Det handlar både om att påverka allmänheten och om att påverka lagstiftning. Civilsamhället jobbar ofta med att påverka allmänhetens attityder i sociala frågor, som jämställdhet, suicid, miljöfrågor och mänskliga rättigheter. Det är också vanligt att bilda politisk opinion, och trycka på för förändrad lagstiftning. 

Om kursen

Den här kursen fokuserar på konkreta metoder för opinionsbildning och påverkan. Vi inleder med att gå igenom hur beslut fattas och kan påverkas, för att skapa en gemensam karta över möjligheterna. Där ingår också kunskap om lagstiftning och politiskt arbete, i Sverige och på EU-nivå. Vi studerar också psykologiska modeller som visar hur människors åsikter och beteenden utvecklas.
Med bas i de teoretiska kunskaperna lyfter vi olika metoder för opinionsbildning och påverkan. Vi tittar bland annat på digital opinionsbildning i sociala medier och andra digitala kanaler, pressarbete samt lobbying nationellt och på EU-nivå. Vi lär oss hur man på effektiva sätt kan väcka få uppmärksamhet för sina frågor. Vi diskuterar också etiska utmaningar med påverkansarbete.
Till sist tittar vi på strategi och planering, och hur man kan anpassa påverkansarbetet utifrån mål, verksamheter och budgetar. Deltagarna lämnar kursen med ett utkast till plan för sitt framtida arbete.

Ur innehållet

  • Opinionsbildning och beslutsfattande. Vad och hur påverkar den allmänna opinionen? Hur drivs politiska beslut fram, och hur går det till när de bereds och beslutas?
  • Lagstiftning i Sverige och EU. Vi kikar på processerna och ser hur allmänheten och civilsamhället har möjlighet att delta.
  • Psykologiska modeller om påverkan av attityd och beteende. Det finns omfattande forskning både inom kommunikationsvetenskap, sociologi och statsvetenskap om hur människor påverkas. Vi lyfter några av de mest aktuella, och visar hur de kan användas i er verksamhet.
  • Digital opinionsbildning. Hur kan vi engagera människor på sociala medier och i mejlkampanjer för att driva opinion?
  • Pressarbete. De traditionella medierna har fortfarande stort inflytande på vad som ses som samhällsproblem och inte. Genom fakta, rapporter och aktioner kan vi påverka medieagendan.
  • Lobbying handlar om dialog med beslutsfattare och tjänstemän. Avgörande är att dela med sig av relevant kunskap, och ge bra beslutsunderlag.
  • Etiska utmaningar kring påverkansarbete. Alla medborgare och civilsamhället har rätt att försöka påverka opinion och politiska beslut. Men för att inte skada demokratin måste vi arbeta etiskt och transparent.

Målgrupp och förkunskaper

Denna kurs vänder sig till dig som i din yrkesroll eller din ideella roll arbetar med opinionsbildning och påverkan.
Kursen passar både er som har ett påverkansarbete, men vill ha fördjupning och nya idéer och er som vill arbeta mer med påverkan. Det är en fördel om ni vet ungefär vilka frågor ni vill driva, och har vissa resurser för att arbeta med opinionsbildning och påverkan. Om ni inte har några resurser så rekommenderar vi att ni börjar med kursen “Medlemsengagemang”.
Datorvana behövs för att kunna delta i utbildningen digitalt.

Kursmål

Efter kursen har du god kännedom om opinionsbildning och lagstiftning, och processer för att påverka opinion och beslut. Du får färdigheter i en mängd olika metoder, och stöd i att anpassa dem utifrån din verksamhet.
Efter avslutad kurs får du ett kursintyg. Här framgår tydligt vilka kursmål du uppnått med utbildningen.

Övrig information

Denna kurs genomförs endast digitalt och du får en länk i samband med din kursinbjudan

Pris och längd
Ordinarie pris: 29 000 kr
Ditt pris: 0 kr
2 dagar

Kommande datum

Datum: 26 nov - 27 nov
Plats: Online
Datum: 05 feb - 06 feb
Plats: Online
Datum: 03 mar - 04 mar
Plats: Online
Datum: 06 maj - 07 maj
Plats: Online