Google Ads - Online

Annonsering i Google är ett utmärkt verktyg för att nå fram till personer som söker information. Här når vi de som söker specifika tjänster och produkter, som cykelreparatör nära mig eller blå kavaj i manchester. När vi annonserar i Google kopplar vi annonseringen till sökord, som “vegetarisk restaurang Norrköping”. Det gör att vi syns för rätt personer, samtidigt som vi minskar våra annonseringskostnader.

Om kursen

Grunden för Google-annonsering är därför att göra en sökordsanalys. Vi inleder kursen med att gå igenom principerna för sökmotorsmarknadsföring, och hur det kan användas genom hela kundresan. Vi reder ut begrepp som SEM, SEO och SEA.
Därefter jobbar vi praktiskt i plattformen Google Ads. Vi tittar på hur man sätter upp konton och kampanjer, skapar annonsgrupper, lägger in sökord och gör annonser. Dessutom går vi igenom priser och betalning. I slutet av kursdagen får deltagarna själva sätta upp egna annonser.

Ur innehållet

  • Sökmotorsmarknadsföring, organiskt och betalt. Hur funkar sökmotorsmarknadsföring? Vilka fördelar och nackdelar finns med annonsering i Google?
  • Annonsering i Google genom hela kundresan. Hur kan vi nå målgrupperna i olika situationer? När de letar information, när de vill genomföra ett köp och när de vill återkomma.
  • Begrepp inom SEA. Vi går igenom viktiga begrepp inom sökmotorsmarknadsföring.
  • Annonsstrategier. Hur ska vi tänka för att nå ut så bra som möjligt?
  • Google Ads i praktiken. Genomgång av hur plattformen funkar (konto, kampanj, annonsgrupper, sökord, annonser)
  • Skapa i Google Ads. Deltagarna får sätta upp riktiga kampanjer/annonsgrupper/annonser

Målgrupp och förkunskaper

Denna kurs vänder sig till dig som i din yrkesroll eller din ideella roll vill annonsera i Google Ads. Kursen passar för dig som har viss vana av marknadsföring och försäljning, men du behöver inte ha använt Google Ads tidigare.
Viss digital kompetens behövs för att kunna tillgodogöra sig kursens praktiska moment. Du behöver ha tillgång till företagets konto i Google Ads samt ett betalkort som du kan koppla till kontot.

Kursmål

När du har gått kursen har du förståelse för sökmotorsmarknadsföring, och principerna bakom annonsering i Google. Du kan välja sökord och sätta upp annonser i Google Ads.
Efter avslutad kurs får du ett kursintyg. Här framgår tydligt vilka kursmål du uppnått med utbildningen.

Övrig information

Denna kurs genomförs endast digitalt och du får en länk i samband med din kursinbjudan
Pris och längd
Ordinarie pris: 17 000 kr
Ditt pris: 0 kr
1 dag

Kommande datum

Datum: 18 feb Kl. 09:00-16:00
Plats: Online
Datum: 24 apr Kl. 09:00-16:00
Plats: Online